Sunday 11 November 2012

...KEROPOK VS KEREPEK...


Assalamualaikum dan selamat sejahtera... Hai : )

Krup..krup..krup..!! Haaa... Bunyi apa tu? Cuba teka....  Sekarang saya tengah makan kopok... Malam-malam macam ni ada je benda yang nak dikunyah kan... Tahu tak apa tu kopok? Kopok tu sebenarnya keropok... Saya selalu panggil kopok je...  Heee... Keropok ada banyak jenis... Salah satu keropok yang saya tengah makan ni adalah keropok ikan... Ada juga keropok udang, keropok sotong dan keropok sayur... Nak tahu keropok tu macam mana? Jom cuci mata...~

Ini ialah keropok ikan sebelum di goreng...


 Ini keropok ikan selepas digoreng...


 Ini pula keropok ikan segera...




Cerita pasal kopok tetiba teringat kerepek pulak.... Saya selalu panggil kerepek tu kepek... Semua jadi singkatan pulak kan... Kerepek ni ada banyak jenis... Ada kerepek pisang, kerepek ubi kayu, kerepek keledek dan macam-macam lagi... Meh saya tunjuk jenis-jenis kerepek yang selalu kita makan...~

Kerepek pisang...



Kerepek ubi kayu...




Kerepek keledek ungu... 




Kerepek sukun...




Terasa nak kunyah-kunyah jugak...?? Jom kita cari kopok & kepek...
Krup..krup..krup...~


-Zainor-

No comments:

Post a Comment