Wednesday 10 October 2012

.....Ketewol masakan jawa asli....


...NGOMONG JOWO RETI OPO ORAK...???

Haaaaa... tengok tajuk... sekarang bukan kelas bahasa jawa ye.... tapi nak kaitkan resepi kali ini dengan makanan orang jawa... Jommmmmmm baca...!!!

                           Ketewol


Pernah makan tak...??? sape orang jawa kat sini...??? saya anak orang jawa... tapi sayang... saya tak reti ngomong jowo... aisehhh (-_-")
Ini adalah ketewol... masa saya balik kampung ritu... mak buat bende nih... tapi sayang lagi... (...berape banyak sayang daaaa...)... saya tak dapat nak tengok mak buat... balik dari rumah kawan KAWEN je..... tup..tup......ada atas meja dah... mak cakap senang je nak buat...
Dulu mak cakap selalu buat guna ubi kayu.....ubi kayu direndam beberape hari.....pastu dikeringkan.....dah kering kite tumbuk sampai halus.......jadi TEPUNG..... tapi sekarang mak cakap dah ada tepungyeee..... nama tepung tu TEPUNG GAPLEK....ehh!! Tak pernah tahu pun... sedeyyyy  (T_T) ... tepung ubi kayu yang biasa kita nampak kat kedai tu tak boleh buat ketewol ni tau....  kalau tak jumpa tepung gaplek ni.... kita kena la buat secara manual.... ubi kayu direndam, jemur sampai kering dan kisar yeee :)

Haaaaaa.... meh buat meh....

Bahan-bahan :
300 gram tepung gaplek
100  gram Kelapa parut
50 gramGula
10 gram Garam
Kaedah memasak:
Mengukus

Cara membuat :
1.        Masukkan  tepung gaplek ke dalam sebuah mangkuk.
2.       Masukkan  sedikit air panas dan gaul sehingga tepung menjadi seperti ketulan.
3.       Masukkan adunan tadi kedalam pengukus dan kukus selama 15 minit.
4.      Keluarkan adunan dari tempat pengukus dan biarkan sejuk.
5.     Masukkan pula kelapa parut ke dalam tempat pengukus dan kukus selama 10 minit. Ini supaya kelapa parut lebih tahan lama.
6.      Setelah adunan tepung gaplek dan kelapa parut sejuk. Campurkan kedua-duanya kedalam mangkuk. Pastikan kelapa parut telah dicampur dengan gula.
7.      Masukkan sedikit garam. Gaul sehingga sebati.
8.      Ketewol sedia untuk dihidangkan.


*Bintang kecik: ...Mongo di cicipi makanan jowo.....hihi..........ting tang ting tang...~




No comments:

Post a Comment