Monday 19 November 2012

MAKAN MALAM REJIMENTAL PALAPES UPSI

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Pada hari ni saya akan bercerita sedikit mengenai makan malam rejimental. Baru-baru ini saya telah menghadiri majlis tersebut sempena Istiadat Pentauliahan Diraja Pegawai Muda PALAPES ke-31 bertempat di Hotel Pan Pacific KLIA. Banyak pengalaman baru yang dapat saya kongsikan bersama.

 Pada masa persediaan majlis saya sempat melihat susunatur meja. Susunannya berbeza daripada makan malam biasa yang menggunakan meja berbentuk bulat, manakala program ini menggunakan meja panjang dimana pegawai akan makan secara mengadap.Dekorasinya agak menari dari segi keseluruhanya. Paling unik terdapat kolam buatan dibahagian hadapan meja VIP. Sebelum itu mari kita tengok pakaian untuk majlis ini......

Pakaian Rasmi Pegawai

Layout

Mari kite tgk pula macam mana pihak hotel setting table..



Table setting sebelum dihias...

kutleri...

Adab-adab makan malam rejimental...

1. Makan dengan tertib ( kalau boleh xda bunyi pinggan)
2. Tidak boleh bersembang dengan agak kuat (bisik-bisik jel ah)
3. Makan pelahan-lahan

Makanan yang dihidangkan adalah makan barat. terbahahagi kepada 4 hidangan iaitu appertizer,soup,main cousre dan dessert..memandang namanya gak panjang dan berbelit-belit...tak sempat la nak salin...tapi untuk appertizer kami dihidangkan dengan ikan salmon dan udang koktail,sup pula, grill potato soup dengan wantan itik. main course ada pilihan samaada kombonasi ayam dan ikan atau kambing dan ikan. last sekali dessert iaitu kek carrot (hiasannya memang cantiklah!!!)

Photo: inilah barisan batch 6..





Sesi bergambo....hehehehe

Sekian..- Ltm Hawari Bin Wanik_

No comments:

Post a Comment