Wednesday 24 October 2012

...PERANCANGAN KERJA...


Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

Kita semua pernah memasak kan... Tapi pernahkah kita membuat perancangan kerja..? Perancangan kerja amat penting kerana dapat membantu melancarkan proses memasak didapur.. Nak tahu lebih lanjut tentang perancanga kerja...? Jom baca...

Apa itu perancanga kerja...??
Perancangan kerja ialah satu aktiviti merancang tugas atau aktiviti penyediaan hidangan dengan tujuan tugas-tugas menyediakan hidangan tersebut dapat dilaksanakan dengan teratur dan sistematik.

Tujuan perancangan kerja
  Membantu menyiapkan kerja menyediakan hidangan mengikut masa.
  Membantu membuat anggaran belanjawan lebih tepat.
  Mengelakkan pembaziran.
  Membantu membuat mise-en-place bahan dan peralatan.

Perancangan Kerja terdiri daripada aktiviti-aktiviti berikut:
  1. Menentukan menu
  2. Memilih resepi yang standard
  3. Senarai bahan dan alatan
  4. Senarai beli belah
  5. Jadual susunan kerja
·  Susunan kerja adalah perancangan kerja memasak dan disusun mengikut keutamaan supaya tugas memasak dapat dilaksanakan dengan sistematik.
·      Asas Susunan Kerja
i. Persediaan sebelum memasak ( mise-en-place )
ii. Cara menghidang  hidangan
iii. Mengemas dan mencuci

           
  1. Pengiraan kos
  Kos sajian = kos bahan + kos upah + kos overhed
  Kos bahan = kos bahan kering + kos bahan basah
  Kos upah = Bilangan pekerja x masa x kadar upah sejam.
  Kos overhed = kos sampingan yang terlibat untuk menghasilkan masakan tersebut
seperti elektrik, gas, air.



No comments:

Post a Comment